Deneyim tasarımı olarak “iletişim”

Günümüzde başarılı olmuş ve yaratıcı iş modellerinin ortak noktası, güçlü bir “deneyim tasarımı” ve ona bağlı bir “hatıra yaratmak”tır.

İletişimin kendisi de, hedef kitle ve/veya paydaşa özel tasarlanmış bir deneyim süreci ile yaratılmış olumlu bir hatıradır aslında. Hedef kitle veya paydaş, ne dediğinizden daha fazla ne hissettirdiğinizi anımsayacaktır ve bu olumlu hatıra, kurum ile paydaş arasındaki duygu bağını güçlendirecektir. Bu nedenle kurumlar bunu duygusal bir hikaye anlatarak hatta hedef kitle veya paydaşını bu hikayenin bir parçası haline getirerek yapmaya çalışmaktadırlar. Slovenia Telekom’un “Bed Time Story Tellers” kampanyası buna çok güzel bir örnektir. Bir başka örnek daha verelim; Airbnb yeni ürünü Airbnb Experience ile “bir deneyim tasarımı” nı hayata geçirmiştir. Sözgelimi, bir şehri ilgi alanınıza göre (caz müziği) kişiye özel tasarlanmış bir tur ve o şehirde yaşayan bir rehber eşliğinde o tema ile ilgili (caz kulübü) mekanları gezerek keşfediyorsunuz. Bir diğer örnek ise ; restoranlarda “chef table” gruba özel tasarlanmış bir gastronomik deneyimdir. Menüdeki yemekler bizzat şef tarafından o anda pişirilmekte ve sunulmaktadır. Yemek sonrasında gastronomik bir sohbet, şefle toplu fotoğraflar, sosyal medya paylaşımları, katılım belgesi ve fiziksel hatıra objeleri ile her zaman anımsanacak bir “hatıra yaratılmaktadır”.

Yakın gelecekte de, misafir ile şefin mutfakta birlikte yemek pişirme, hatta başarılı olan reçetenin o müşteri ismiyle menüye ilave edilmesini kolaylıkla düşünebilirsiniz. İşte tüm bu ürün ve hizmetlere ait sofistike ve kişiye özel tasarlanmış deneyimlerin tek bir amacı vardır; hedef kitle ile duygusal bir bağ kuracak bir “hatıra yaratmak”. Çünkü bir deneyim tasarladığınızda müşterinizin bizzat yaşadığı bir hatıra yaratmış olursunuz. Söz konusu olan ister hedef kitle ister paydaş iletişimi olsun; iletişimin artık bir deneyim tasarımı ve buna bağlı bir hatıra yaratılması olduğu unutulmamalıdır. Bu iletişim deneyimi; kısa bir sunum, yeni bir ürün lansmanı, KSS projesi, basın toplantısı veya sponsorluk iletişimi olabilir. Hedef kitleye uygun tasarlanmış bir iletişim süreci, bu hatırayı kalıcı hale getirecektir.

Alp Met 
KİD Üyesi

Bu yazı ilk olarak Campaign Türkiye’nin 77. sayısında yayımlandı.